Økonomiske forhold for Coop ambas bestyrelse og landsråd
Vedtaget af landsrådet den 13. november 2010. Justering vedtaget af landsrådet 17. november 2018.
Satser reguleret pr. 1. januar 2011, pr. 1. januar 2012, pr. 1. januar 2013, pr. 1. januar 2014, pr. 1. januar 2015, pr. 1. januar 2016, pr. 1. januar 2017, pr. 1. januar 2018, pr 1. januar 2019, pr 1. januar 2020, per 1. januar 2021, per 1. januar 2022, per 1. januar 2023 og per 1. januar 2024
Coop amba kaldes i det følgende blot Coop.
Coops formand |
1.251.915 kr./år |
Coops næstformand |
300.246 kr./år |
Øvrige medlemmer af Coops bestyrelse |
156.383 kr./år |
Formanden for landsrådet |
186.420 kr./år |
Næstformænd for landsrådet |
45.041 kr./år |
Øvrige medlemmer af landsrådet |
15.014 kr./år |
Vederlag udbetales for førstkommende hele måned efter valget til den pågældende post. Hvad enten en post forlades på grund af manglende genvalg eller uden for normal valgperiode, ophører udbetalingen med udgangen af den aktuelle måned, hvor posten ophører.
Vederlagene reguleres hvert år pr. 1. januar med en procentsats svarende til lønudviklingen i Coop og Coops datterselskaber.
-
Internettillæg
Medlemmer af Coops bestyrelse og landsråd får udbetalt 3.000 kr./år i skattepligtigt internettillæg, forudsat at medlemmet har opgivet sin mailadresse på Coop Forum.
Kontaktpersonerne blandt de distriktsvalgte landsrådsmedlemmer får udbetalt dobbelt internettillæg, dvs. 6.000 kr./år.
Medlemmer af Coops bestyrelse kan dog fravælge internettillægget til fordel for refusion af dokumenterede omkostninger til internet og telefon samt pc stillet til rådighed af Coop.
-
Tabt arbejdsfortjeneste
Til medlemmer af Coops bestyrelse, landsrådets forretningsudvalg og til medlemsvalgte, der udpeges til at sidde i et ad hoc-udvalg nedsat af Coops bestyrelse eller landsrådets forretningsudvalg, kan ydes tabt arbejdsfortjeneste.
For at dette kan bevilges, skal der foreligge en lønspecifikation, der som udgangspunkt er udstedt af pågældendes arbejdsplads, og som dokumenterer den tabte arbejdsfortjeneste, eller en specifikation udstedt af pågældendes arbejdsgiver om konkret udgift til assistance fra vikar.
For selvstændige erhvervsdrivende eller andre, der ikke kan anvende ovennævnte ordning, kan Coops formand bevilge en godtgørelse, svarende til 500 kr. for halvdagsmøder og 1.000 kr. for heldagsmøder, såfremt det kan påvises, at pågældende har lidt et økonomisk tab.
Coops særlige blanket til tabt arbejdsfortjeneste skal benyttes.
Tabt arbejdsfortjeneste kan enten udbetales til den medlemsvalgte eller direkte til ansættelsesstedet. Tabt arbejdsfortjeneste er A-indkomst og anvises med skattetræk.
-
Generelt vedrørende udbetalinger
Udbetaling af vederlag og internettillæg til Coops bestyrelse og landsråd sker månedsvist bagud. Godtgørelse af dokumenterede udgifter, herunder rejseudgifter og kilometergodtgørelse, til alle medlemsvalgte sker løbende efter at medlemsvalgte har indberettet sine udlæg via det elektroniske indberetningssystem Concur.
Af hensyn til Coops økonomiopfølgning kan ydelser, der er over 6 måneder gamle, som udgangspunkt ikke refunderes.
Ved offentlig transport kan billet og plads bestilles gennem Travelpooleurope, telefon 3336 9600. Angiv afdelingsnummer 101 samt medlemsnummer.
-
Øvrige vilkår
Coops formand har fri bil, aviser med videre til sin rådighed efter samme vilkår, som gælder for Coops direktion. Coops øvrige bestyrelsesmedlemmer har adgang til 2 aviser på privatadressen.
Vederlag for andre bestyrelsesposter i og uden for Coops koncern tilfalder modtageren ubeskåret.
Coop har ingen forpligtelser i relation til feriepenge, fratrædelsesgodtgørelse, pension eller andre ydelser til medlemmer af landsrådet, Coops formand, næstformand og øvrige medlemsvalgte.